neděle 4. srpna 2013

Recenze na knihu: Memento

Když jsem poprvé uslyšela o této knize ani jsem o ni v mysli moc nezavadila. Bylo to ve škole a mně zmínka o ní prošla jedním uchem tam druhým ven. Až potom co jsem o této knize slyšela asi 4krát a to jak ve škole tak i třeba na internetu, rozhodla jsem se, že si knihu někdy v budoucnu pořídím. Nějak jsem se při rozhovoru s mamkou dostala k Mementu a ona mi řekl, že bychom někde knihu měli mít. Samozřejmě jsem ji našla a hnedka se dala do čtení…

Ze začátku mě kniha dostala, bylo to něco naprosto odlišného od toho, co se čte dneska. V příběhu nejsou upíři, vlkodlaci ani víly nebo jiné nadpřirozené bytosti. Jsou zde "obyčejní" náctiletí, kteří nejdříve fetují z nudy… a potom už jen proto, že prostě musí!!! Na ono téma je toto moje první kniha a určitě si někdy v budoucnu přečtu i další (např. My děti ze stanice zoo). Jen škoda že u nás na škole není kniha v povinné četbě na maturitu. A co u vás?

Co mi trochu vadilo nebo spíše mátlo hlavu? Autor příběh nevypráví chronologicky. Prolíná dva děje a ze začátku dá práci uvědomit si, kdy se co vlastně stalo. Příběh vypráví už dospělý Michal, kterého odvezou na pokraji života do nemocnice, kde se zotavuje z "fetu". Druhá linie je, jak vzpomíná, jak to všechno začalo… Postupně se propracovává léty až do doby, kdy se dostane do nemocnice. (Tam se nicméně během celého příběhu dostane mnohokrát…)

V knize jsou úžasné úvahy, takže teďka lituji, že jsem si je nevypisovala. Michal měl úžasné myšlení, tím chci říci, že se mi moc líbilo, jak uvažoval o drogách. (Teďka se mi bohužel nedaří nic najít na ukázku! Musíte si to tedy přečíst…) Tím však nemyslím to, jak potřeboval drogy…
V příběhu se snaží několikrát s drogami přestat, jelikož si uvědomuje, co s ním drogy dělají, ovšem nedaří se mu to. A právě tady už mi kniha začala připadat, že se pořád točí dokola. Drogy, odvykačka, drogy, odvykačka… Asi po třetí, když se toto kolo zopakovalo, jsem pochopila, že vyléčení do toho zase rychle mohou spadnout… A přestalo mě bavit, číst o tom pořád dokola. Možná by to chtělo knihu skončit dřív nebo něčím jiným okořenit.

I když byl Michal feťák, získal si trochu mojí sympatie, protože to jak se zachoval poprvé u soudu a kryl Evu hlava nehlava, by asi udělalo jen málo lidí.

Abych to trochu shrnula, je to úžasná kniha, která bude pro ty, co čtou pořád jen samé YA knihy, velkým zpestřením jídelníčku. Sice jde v knize pořád dokola jen o jedno, to ale neznamená, že by kniha byla kdoví jak nudná. Já ji četla s velkým nadšením, sice měla pár much, ale která kniha je nemá?

Knihu si můžete koupit na Livro.cz!

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Hodně jsem o ní ve škole slýchala, a když jsem zjistila, že ji máme doma, tak jsem neodolala…