středa 7. srpna 2013

Recenze na knihu: Hra o trůny



 Originální název: Game of thrones
Autor: George R. R. Martin
Počet stran: 846
Vydáno v ČR: 2011
Nakladatelství: Talpress

Anotace:
„Pod každým prstem měl čepel, hroty pokroucených mečů vyčnívajících jako tesáky z opěrek trůnu. Dokonce i po třech staletích byly některé ostré tak, že dokázaly říznout. Železný trůn byl pro neopatrného plný pastí. V písních se pravilo, že bylo třeba tisíce mečů, aby ho vyrobili, rozžhavených doběla ve výhni plamenů dštících ze chřtánu Baleriona Černého děsu. Kovali jej padesát devět dní. Konec jejich snažení korunovalo toto pokroucené černé monstrum vyrobené z jako břitva ostrých hran, hrotů a pásů kovu; trůn, který mohl zabít člověka, a také zabil, pokud lze věřit příběhům." 

Druhé vydání úvodní části fantasy eposu Písně ledu a ohně, vázané v jednom svazku.
(zdroj: bux.cz)

Na tuto sérii jsem narazila už před hodně dlouhou dobou na jednom z vašich blogů, abych nelhala, zprvu mě odradila tloušťka knih. Ovšem to mi nezabránilo podívat se na první dvě série seriálu, no a už bylo jasno. Musím to alespoň zkusit! Takže první díl se mnou putoval na dovolenou, kde jsem ho i úspěšně celý přečetla.

Děj se odehrává v době středověku, dalo by se říci. Muži zde bojují meči namísto pistolí, jezdí na koni, někteří mají šlechtické nebo královské tituly. V celé knize potažmo i sérii jde vlastně o boje neboli hry o trůny, tedy jinak řečeno, mocní muži se snaží získat trůn a vládnou zemi. Kniha je plná intrik, manipulací, taktik… 

Na začátku knihy je také na dvojstraně nakreslena mapa Jihu a Severu, což se mi velmi líbilo. Mohla jsem si tak jednotlivá místa, kde se příběh odehrával, najít. Jenom je škoda, že mapa zahrnuje pouze Sedm království, takže příběh Daenerys odehrávající se na Východě mezi Dothraky jsem si najít nemohla. Třeba se tato mapa nachází v dalším díle? To vám povím, až v recenzi na druhý díl, který momentálně ještě nevlastním. 

Já osobně jsem neměla problémy s postavami, kterých se v knize vyskytuje velmi hodně, jelikož jsem před tím viděla seriál. Nicméně čtenář, který knihu čte bez toho, aniž by viděl pár dílů seriálu, může mít ze začátku problémy se v množství postav zorientovat. Pro tento účel se v knize nachází seznam postav a k němu vysvětlivky, co je vlastně zač…

Další plus musím spisovateli Georgy Martinovi připsat za to, že ví, kde useknout kapitolu, tak aby čtenáře doháněl k šílenství. Během čtení jsem vždy, když skončila kapitola, listovala zběsile knihou, abych zjistila, za kolik stránek se dozvím, jak to dopadne. To rozhodně na čtivosti knihy neubere, že? Možná jen vy budete zuřit a nadávat, nicméně knihu jistě neodložíte. Abych vás ještě úplně uvedla do obrazu, v knize se kapitolu po kapitole střídá několik postav ve vyprávění svých příběhů.
 
Na rovinu rovnou upozorňuji, že tento žánr není zrovna můj šálek kávy, takže se v něm moc nevyznám, ale také můžu říci, že se mi příběh velmi zalíbil a rozhodně si chci přečíst celou sérii, i když to nejsou zrovna uzoučké knížečky.

Nenechte se odradit tloušťkou knihy, protože určitě stojí za to si ji přečíst. Já ničeho nelituji a běžím do knihkupectví pro další díl!

10/10

 Ukázka ze seriálu:

Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za komentář, vždy potěší!