neděle 4. srpna 2013

Přečetla jsem: Nejsem jako vy

Spisovatel: Jodi Picoultová
Rok vydání: 2010
Nakladatelství: Ikar
Doba čtení: 11.2.2012-18.2.2012
Počet stran: 567
Knihu si můžete koupit na Arara.cz

Ani nevím, kde bych v této recenzi měla začít, abych vám to podala nějak pochopitelně…
Kniha je psána v ich formě, což je jedno velké plus. (a možná to jediné) Ve vyprávění příběhu se střídá hned několik postav, které vám představím:

Jacob
On je hlavní postava. Je to kluk ve věku 18 nebo 19 let, teďka si nemohu vzpomenout. Trpí poruchou zvanou Aspergerův syndrom. Vlastně jde o to, že se neumí vžít do citů jiné osoby, vše chápe doslovně, vyžaduje rutinu a jiné výmysly… Sice je inteligentní, někdy ale trpí záchvaty, které bych přirovnala dětské umanutosti.

Emma
Je Jacobova matka, kterou osobně moc nechápu. Stará se o Jacoba, který se pro mí stal středem světa.

Theo
To je mladší bratr Jacoba. On netrpí Aspergerovým syndromem, ale ten syndrom ovlivňuje celý jeho život, protože ho má Jacob. Je sice mladší, však se ale musí chovat jako starší bratr. Ostatní děti se od něj distancujou, právě kvůli jeho bratrovi.
Rich
Policejní vyšetřovatel, který se u konce ani neobjevuje. V příběhu mi přijde zbytečný. Tím myslím, že nechápu proč to nemůže vyprávět Emma nebo Jacob… Mohl tam být jako vedlejší postava.

Oliver
Právník, který zastupuje Jacoba, najala ho Emma. Oliver dříve dělal kováře, potom vystudoval na právníka a pořád je prý hodně mladý na to aby byl právník. To jsem v příběhu moc nepochopila, ale co…

O čem příběh je:
Toto mě nikdy moc nebavilo, proto se tomu snažím v recenzích vyhnout. Tady je to podle mě zapotřebí, tak vám to vysvětlí jen tak letmo.
Jacob má lektorku sociálních dovedností Jess, jednou když k ní dorazí na hodinu, najde ji mrtvou. Upraví místo činu, aby ukazovalo na Jessičina přítele a Jess odnese pod most. (nebo někam tam) Jelikož policie nemůže přijít na žádnou stopu, Jacob upozorní na tělo pomocí telefonu a deky. (jeho deky) Tuto deku vidí v televizi Jacobova matka a sama zavolá na policie a Jacoba tam odveze. Najme právníka a snaží se z toho Jacoba dostat.
Je ještě trochu víc zamotaný, ale vcelku je to vše.

A teď moje názory:
--I když se ve vyprávění střídá více osob, tak mi trochu vadil fakt, že to někdy vyprávěl kluk. Nevím, ale moc na to nejsem zvyklá. Je to můj osobní vkus, ale raději to čtu z pohledu holky…
--V knize se pořád upozorňuje na to, že nechápe dvojsmysly. Někdy mi ale přišlo, že je sám používá. Nebo ji uvědomuje, čím je odlišný a co by měl změnit, ale neudělá to, ani se o to nesnaží.
-- Jako já chápu, že to musí být těžký pro všechny ty lidi v té knize. Ale prostě jsem se do té knihy nedokázala vžít. Možná by to bylo něco jiného, kdybych měla děti… Nicméně nyní jsem se do čtení této knihy nutila, přišlo mi to hrozně zdlouhavé.
--Jak jsem se už zmínila při představování hlavních postav. Prostě tu Emmu nechápu, sama ho odveze na policii = udá ho. A pak je naštvaná na policii, že ho vyslýchá… No víc to rozebírat nebudu, ještě bych se do toho víc zamotala.
--Této knize určitě nemohu upřít emoce, ty tam jsou. Kniha ale postrádá děj. Na můj vkus se v knize nic neděje, tím myslím nějakou akci. Jsem zvyklá na trochu jiný šálek kávy.
=Abych to tak nějak shrnula: nechápu postavy, děj tam není, ale je to zajímavý téma.

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Tuto knihu jsem si nekoupila, půjčila mi ji jedna pani.

2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
Aspergerův syndrom

3. Definujte knihu jedním slovem.
Soud

4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
V tomto příběhu, jak už jsem několikrát zmínila, jsem nechápala, žádnou postavu.

5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Určitě zajímavý námět pro lidi, co mají postižené děti… Prostě kniha, co hraje na city.

6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si, co Vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Žádná akce

2/10

Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za komentář, vždy potěší!