Recenze na knihu: Střet králů

Originální název: A Clash of Kings
Autor: George R. R. Martin
Přeložila: Hana Březáková
Počet stran: 940
Vydáno v ČR: 1999
Nakladatelství: Talpress

Čas zešílel. Deset let dlouhé léto pokoje a hojnosti se blíží ke konci, a jako zuřivá bestie se neodvratně blíží krutá, mrazivá zima. Dva mocní muži - král Robert Baratheon a lord Eddard Stark - kteří třímali žezlo moci v časech nuceného míru, jsou mrtví. Zatímco oblohu protíná znamení zkázy - kometa barvy krve a plamene - o moc nad rozdělenou říší bojuje šest frakcí. Eddarův syn Robb byl korunován za Krále severu. Na jihu vládne domnělý následník trůnu Joffrey Baratheon, oběť intrik dvořanů v Králově přístavišti. O trůn usilují také dva Robertovi bratři a ke starému způsobu dobývání se rovněž vrací v nemilost upadlý rod Železných mužů. V bitvě o světadíl riskuje svou existenci i exilová královna, Matka draků. A na severu se muži Noční hlídky vydávají do krutých končin za Zeď, aby se vypořádali s divokými a Jinými, co tam přebývají. Na pozadí krvesmilstva a bratrovraždy, alchymie a válek lze cenu slávy měřit jen krví. A chuť vítězství mohou poznat pouze muži a ženy z té nejtvrdší oceli... a s tím nejtvrdším srdcem. Protože - když se střetnou králové - chvěje se celá říše. (kosmas.cz)

Jako první jsem viděla seriál, a když jsem si kupovala první díl, nedělala jsem si žádné naděje, že bych knihu přečetla až do konce a nedej bože, že bych ještě o prázdninách začala číst druhý díl. Nicméně je to tak a já vám nyní přináším recenzi na Střet králů.  A nebojte, v budoucnu budou i recenze na další díly.

Knihu jsem si opět koupila v novém vydání, aby mi na poličce hezky ladily. Co do počtu stránek je tato kniha přibližně o stovku bohatší, takže neočekávejte, že si ruce při čtení odpočinou, spíše si i zaposilujete!

V recenzi na minulý díl jsem se zmiňovala, že se mi velmi líbili mapky severu a jihu a že bych ocenila další. S politováním mohu konstatovat, že mapa východu se opět nedostavila - nevadí snad příště. Ovšem ke klasickým mapkám, které již známe z prvního dílu, se připojila i mapka Králova přístaviště, tak alespoň něco, ne?

V zadní části knihy se i nyní nachází cca 40 stránkový přehled vše postav, který je doplněný aktuálními vysvětlivkami a postavením. Tedy už zde nejdou rody, jak tomu bylo u prvního dílu, ale králové a jejich družiny plus další významnější šlechtici, Černí, atd.

Zatím co v prvním dílu byl jeden král, který později byl zabit divokým kancem, tak zde máme králů rovnou několik: Joffrey, což je potomek zesnulého krále, Stannis Baratheon bratr zesnulého krále, Renly Baratheon druhý bratr zesnulého krále, Robb Stark neboli král Severu, Daenerys Targaryen neboli královna za vodou snad se na nikoho nezapomněla. Brala jsem to podle seznamu v knize, kde není uveden Balon Greyjoy jako král, nicméně pokouší se ovládnout sever… No, není to trochu velká změna? Tak trochu mi připadá, že v tomto díle se to králi jen hemží!

Na co bych dále měla upozornit je, že jelikož nám zemřela jedna z postav, která byla mezi těmi hlavními tedy „měla svoje kapitoly“, tak nám nyní přibyly postavy nové. A to Theon, který už byl zmíněn v prvním díle, a Davos, což je úplně nová postava z nového prostředí, ovšem spisovatel se jí věnuje jen velmi malounko. Tak nějak se mi zdálo, že v tomto díle měl nejvíce prostoru Tirion, ne že bych si chtěla stěžovat, mám ho ráda a má velmi napínavý děj. Nicméně bylo mi velmi líto toho, jak málo prostoru se dostalo například na Daenerys.

Abych tu ale “ netlachala“ do nekonečna o blbostech, tak co říci na závěr? Kniha je velmi napínavá a suprově napsaná. Pokud máte alespoň trochu rádi tento žánr, tak rozhodně neváhejte a po knize sáhněte, litovat nebudete. To samé platí pro ty, co viděli seriál a uvažují i o přečtení knih! Martin je skvělý spisovatel, který dokáže čtenáře dostat do děje a nenudit! Což je v dnešní době vzácnost…

10/10